Made in Greece: Το μεγάλο στοίχημα των ελληνικών εξαγωγών

Το μικρό σχετικά βάθος της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων επιβεβαιώνουν τα ευρήματα έρευνας της Ernst & Young Ελλάδος με τίτλο «Made in Greece: Το μεγάλο στοίχημα των ελληνικών εξαγωγών».

Tο ζήτημα της εξωστρέφειας παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την ελληνική οικονομία στην πορεία προς την επίτευξη βιώσιμων ρυθμών ανάπτυξης. Βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι η μάχη της εξωστρέφειας θα κερδηθεί, κυρίως, από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα πρέπει να επανασχεδιάσουν εξαρχής τον τρόπο λειτουργίας τους, υιοθετώντας μια εξαγωγική κουλτούρα και προχωρώντας σε δραστικές αλλαγές στη δομή και τη φιλοσοφία τους. Παράλληλα, όμως, υπάρχει ανάγκη χάραξης μιας εθνικής στρατηγικής για τις εξαγωγές, την οποία θα στηρίξει όλη η χώρα.

Παρά το αρνητικό γενικά περιβάλλον, υπάρχουν επιχειρήσεις που και εξωστρεφείς είναι και ανταγωνιστικές και μεγαλώνουν μέσα από εξαγωγές. Τα συμπεράσματα της μελέτης είναι ανησυχητικά σε κάποιο βαθμό, αλλά από την άλλη πλευρά είναι ενθαρρυντικά διότι υπάρχουν επιχειρήσεις που καταφέρνουν να ξεφύγουν από το κλασικό επιχειρηματικό μοντέλο της Ελλάδος.

Ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με την οικονομική κρίση, ελάχιστες είναι εκείνες που έχουν πάρει τον δρόμο της εξωστρέφειας, καθώς, το 2015, από το σύνολο των 700.000 επιχειρήσεων στην Ελλάδα, μόνο οι 17.730, ή το 2,5% του συνόλου, κατέγραψαν εξαγωγική δραστηριότητα.

Η έρευνα της ΕΥ, επιβεβαιώνει ότι το πρόβλημα εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων αφορά τόσο στις ίδιες, όσο και στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. Συνεπώς, τα αίτια πρέπει να αναζητηθούν στην εσωτερική οργάνωση, στο μικρό μέγεθος και σε άλλα ενδογενή χαρακτηριστικά των ελληνικών επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με την απουσία θεσμικού πλαισίου και ισχυρών κινήτρων.

Αυτά και άλλα ενδιαφέροντα συμπεράσματα περιλαμβάνονται στην έρευνα της ΕΥ, την οποία μπορείτε να δείτε εδώ.